Powrót do listy artykułów
Co zrobić gdy klient odmawia przyjęcia faktury VAT?

Być może nie jest to częste, ale bez wątpienia zdarzają się sytuacje, w których klient odmawia przyjęcia faktury VAT. Oczywiście nie jest to równoznaczne z wydaniem towaru lub wykonaniem danej usługi bezpłatnie. Najważniejsze to zachować spokój, ponieważ jest wyjście z tej, z pewnością nieprzyjemnej, sytuacji.

Klient odmawia przyjęcia faktury VAT – a czym jest faktura?

Sama faktura nie jest dowodem na istnienie roszczenia o zapłatę. Jest ona dokumentem, który służy przede wszystkim do celów podatkowych. Warto zatem podkreślić, że najważniejszą kwestią w drodze do wyegzekwowania należnego nam roszczenia jest zawarcie umowy z kontrahentem. Każdorazowo zatem, przed rozpoczęciem współpracy z kontrahentem, należy zadbać o odpowiednie udokumentowanie zleconych czynności.

Klient odmawia przyjęcia faktury VAT – możliwe rozwiązania

W sytuacji gdy Klient odmawia przyjęcia faktury VAT istnieje kilka rozwiązań. Jedne są mniej, inne bardziej dotkliwe dla naszego kontrahenta. Jedno jest pewne – mimo, że bywa to trudne, nie warto podchodzić od razu do sprawy bojowo. Warto więc zacząć od szczerej rozmowy.

Szczera rozmowa

Być może działania kontrahenta wcale nie są celowe jak mogłoby nam się wydawać. Może po prostu faktura zwyczajnie mu umknęła. Warto zatem zadzwonić i o tym porozmawiać. Istnieje duża szansa, że już zwykła rozmowa naprowadzi sprawę na właściwe tory.

Wezwanie do zapłaty

Kiedy rozmowa nic nie da, kolejnym krokiem powinno być skierowanie do Klienta wezwania do zapłaty. Sam fakt wysłania do Klienta oficjalnego pisma może okazać się skutecznym “straszakiem”, który zdyscyplinuje nierzetelnego kontrahenta i otrzymamy zaległą zapłatę.

Pozew do sądu

Absolutną ostatecznością, ale niekiedy krokiem niezbędnym, powinno być skierowanie do sądu pozwu o zapłatę. Niestety jest to rozwiązanie, które wymaga od przedsiębiorcy największych nakładów pracy i pieniędzy. Mimo to – czasem jest niezbędne.